Van nieuwe klant naar ouwe bekende
Werken met een nieuwe klant is spannend. Je tast elkaar af, onderzoekt waar je aan gaat werken, wat de wensen zijn en of je dezelfde stip op de horizon voor ogen hebt. Het betekent luisteren naar wat er gezegd wordt én horen wat er niet wordt uitgesproken. Ik ben altijd nieuwsgierig naar het concept. Ik wil precies weten wat er vastligt en uitgewerkt is en waar nog ruimte is voor nieuwe ideeën. Ik vind het vooral spannend om te ontdekken hoeveel we kunnen en mogen bijdragen aan het ontwerp. Als een klant het met mij eens is dat de visuele belevenis een belangrijk component is van de belevenis van de ruimte, dan is er veel gewonnen. Dan kan het startschot gegeven worden! Lichtontwerpers worden traditioneel vaak pas laat bij het ontwerpproces betrokken, zodat we snel een beeld moeten vormen over de filosofie, beoogde functies en sfeer van het project. Ervaring in communicatie helpt om de juiste vragen op het juiste moment te (durven) stellen. “Hoe zit dat dan?”, is zo’n vraag, die de nieuwe klant waarschijnlijk niet aan zag komen en waar hij misschien nog nooit bij stil had gestaan. Ervaring met het lezen van tekeningen helpt om snel een beeld te vormen. Ik wil precies weten wat de belangrijkst componenten in de ruimte zijn, omdat juist het licht voor een belangrijk deel de visuele ervaring van de ruimtes bepaalt. Wat moet aandacht krijgen en wat juist niet? Waar zitten de verborgen ‘cadeautjes’ in de architectuur die ik met licht uit kan pakken? Met welke specifieke elementen in de ruimte mag ik spelen om diepte, ritme, richting en kleur toe te voegen? Wat is het materiaal van de vloer? Welke kleur krijgen de wanden? Komen er kunstwerken te hangen of te staan? Over al die vragen ga ik met mijn nieuwe klant in gesprek, want overal zitten haakjes en linkjes voor de inzet van een specifieke lichttechniek uit onze omvangrijke toolkit, zoals de wall-wash en de focusspot. In onze toolkit zitten ook kwalitatief goede, degelijke armaturen waar mijn nieuwe klant niet de hoofdprijs voor betaalt, zodat er ruimte overblijft om op een paar belangrijke plaatsen uit te pakken met armaturen die gezien mogen worden, die indruk maken, die beeldbepalend en de kers op de taart zijn. En mijn nieuwe klant? Die is in dat proces een ouwe bekende geworden. Dat is mijn kers op de taart! Eduard Brink - Founder Brink Licht